aBC Recap 2024: am construit pas cu pas, cu multă disciplină, pentru un viitor 2025 BOLD al industriilor cretive

Articol apărut în varianta originală pe 31 decembrie 2024 , pe site-ul

Este deja al doilea an în care scriu aceste gânduri de final/început de an inspirată de nume mari (este adevărat și că mi-am descoperit această putere a scrisului și vreau să profit un pic de ea). 2024 a fost despre disciplină, inovație și conexiuni autentice. 2025 promite să fie anul transformării curajoase pentru ecosistemul creativ.

Dragi prieteni ai ecosistemului de business creativ,

Dragi membrii ai comunității aBC & cil*,

Închid anul tare entuziasmată — așa cum am și început de altfel. Pentru prima dată din existența mea profesională am simțit că s-au legat lucrurile… și a durat ceva. Construiesc, pas cu pas din 2020, și din 2022 în mod accelerat și cu toată energia. Practic, aș putea admite că abia în al 3 lea an de existență pentru aBC — a Business of Creativity este sustenabil (după 2 pivotări ale modului de business). Și da… nu este sustenabil pe zonele de activitate pe care vi le-ați putea imagina. Mi-am propus la începutul anului, pe când scriam pentru prima dată acest gen de manifesto, să cresc toate proiectele le care le-am început, să le dezvolt, să mă dezvolt eu și mai mult, să fiu disciplinată, să fac să se așeze toate lucrurile. Probabil că aveam nevoie de această “așezare” profesională pe pilonii importanți de business. Dar hai să le luăm pe rând. 

Comunitatea  – aBC.COAm (re)descoperit această super-putere a cercurilor profesionale restrânse, unde legăturile sunt apropiate, iar subiectele abordate trec de clasicul: “Ce faci?”, “Bine” la subiecte mai profunde și gânduri care ne macină cu adevărat. Ne-am întâlnit de 12 ori în mastermind-urile lunare aBC.CO cu subscription la un flat white – am atins teme de la timp și ce facem cu el, la politici de pricing sau diferențiatorul în business, la social media, care ne este modelul de business, la relații cu clienții și cum comunicăm cu alțti oameni, la obiective, până la predictibilitate & sustenabilitate în business sau sales & funnel de vânzări. A fost și anul în care am încercat tot ce n-am încercat până acum… cum ar fi brunch-urile aBC unde ne-am conectat diferit și am lăsat și alt public în comunitate, oameni cu care nu mai interacționasem neapărat până acum. 


Întâlnirile & Summitul Întâlnirile aBC s-au mutat online în prima parte a anului și au avut adresabilitate pentru întreaga țară, cu precădere pentru comunitatea aBC.CO. Întâlnirile aBC s-au desfășurat online până am găsit din nou motiv și energie să ne întâlnim fizic – și am făcut-o la aBC#30 la Boiler the Muse – la întâlnirea care a marcat 3 ani de la prima întâlnire aBC din Cotroceni și a abordat tema failures. A fost întâlnirea aniversară în ne-am reunit cu prieteni vechi ai ecosistemului aBC: Anca Dumitrache – 441, Sebastian Mîndroiu – PickTwo Studio, dar și prieteni noi: Sabina Iordache – Printoteca și Sticker Republic și Alex Dabija – Dabija Arhitecți Asociați. După discuții strânse am convenit cu toții că este o temă pe care ar trebui să o abordăm mai des… mai deschis, mai mult în spațiul public. Va urma…

Am continuat cu întâlniri în București online și offline, dar și 3 evenimente în țară aBC dintre care două la Iași în parteneriat cu OAR Filiala Iași: unul în primăvară în cadrul RCW – Romanian Creative Week 2024 un eveniment efervescent la care se reunesc creativii din domenii variate și am dezbătut cum poți face business în industrii creative și MUST Architecture cu tema DUAL unde am moderat o discuție cu exponenți ai industriei de arhitectură din țară, fiecare cu model de business diferit. Am revenit la Brașov, într-o întâlnire aBC în parteneriat cu ARDI Brașov, unde așa cum am mărturisit în deschidere – m-am simțit după mult timp… acasă, acasă la Brașov. Atmosfera pe care cei de la LUISS au creat-o în showroomul din Brașov, împreună cu deschiderea cu care speakerii (Eliza Yokina, Sorana Leru, Marius Șoflete, Daniela Nuțu) au împărtășit din teme precum nișarea sau poziționarea – au făcut ca relațiile dintre oameni să fie calde, iar informațiile transmise să fie relevante pentru industrie. În evenimentele aBC din București și din țară s-au reunit ⁠675 de oameni la ⁠13 intalniri, dintre care 2 Summit-uri cucerite. Summit Un concept nou pe care îl dospeam de ceva vreme și care s-a materializat cu ajutorul celor de la ZOISS și BT Stup în prima lui ediție din aprilie și 360 Furniture Concept Store și Impact Hub București în noiembrie.



Cele 2 ediții au reunit 40 de speakeri și aproape 350 de antreprenori creativi curioși să afle și să schimbe idei. Ne-au fost alături mai bine de 25 de parteneri care au făcut cele 2 evenimente super efervescente să se întâmple.

Podcastul aBC



Au fost 43 de conversații în care 57 de arhitecți, designeri și antreprenori creativi invitați au împărtășit din experiențele lor profesionale. Podcastul a strâns deja din 2023 peste 70 de episoade, și în curând o să se transforme într-un proiect mai amplu. Dar, toate veștile la timpul lor. Aici, țin să subliniez că podcastul este posibil să fie publicat săptămânal pentru că are în jurul lui o echipă super determinată să livreze calitate – și mulțumesc Răzvan, Vanello Music.

Workshops Mă gândisem la începului anului, că apetitul pentru workshops va fi diferit, dat fiind că noi creativi am înțeles că avem nevoie de mai multă srtuctură în business pentru a crește. Au fost 55 de creativi în workshop-urile facilitate de mine, fie că au fost în contextul aBC, cil* sau altele în care am fost invitată să vorbesc pe tema business-ului de arhitectură.

Consultanță 1:1 O altă linie de business despre care îmi imaginam că va merge diferit anul acesta este consultanța personalizată. Au fost 72 de sesiuni de consultanță 1:1 cu antreprenori creativi care au vrut să rezolve lucruri în business-urile lor. Procesele de 5 sau 9 sesiuni au dat rezultate fabuloase, de la creșterea cifrei de afaceri cu 50% pentru unul dintre birourile de aarhitectură cu care am lucrat, la menținerea creșterii unui brand de bijuterii de design românesc cu 40% – când media industriei este de 20%, la structură și claritate în business pentru alte 3 business-uri mici, care aveau nevoie de toate aceste lucruri pentru a evolua.

Alte proiecte creative

În 2024 mi-am propus (și mi-a ieșit – ha!) să fiu mai disciplinată, așa că am făcut loc unor proiecte ‘editoriale’ cu mare potențial, proiecte în care aleg să îmi pun energia – unul dintre ele despre care am dat puțin context și la ediția a doua a Summitului este The Creative CEO, proiectul în care Sebastian Mîndroiu m-a invitat să creăm un roadmap în 7 pași pentru a deveni un Creative CEO. Cred că 2025 va fi un an în care vom construi fain acest proiect.

Clienți faini


Toate lucrurile acestea și anul fabulos 2024 nu ar fi fost posibile fără clienții faini, recurenți, care se încred în noi pentru servicii despre care vorbim foarte rar: comunicare, marketing, poziționare, strategie și go-to-market către arhitecți și designeri. Clienți cu care am construit campanii faine, am lucrat intern cu ei și echipele lor, am conceput și făcut petreceri, evenimente de lansare sau awareness, design trips și multe experiențe personalizate pe nevoile business-ului lor.


cil*SCHOOL

M-am bucurat de inchiderea cu succes a primei cohorte și m-a surprins nivelul de implicare și de conectare al creativilor din cohorta 2, care au început drumul către creșterea și dezvoltarea la finalul anului.


Privind în urmă la un 2024 complex, cu multă disciplină, intenție de creștere și conexiuni extraordinare, viitorul nu poate decât să ne inspire să visăm mai îndrăzneț. Ce urmează? Un 2025 cu planuri mărețe, pentru care sunt pregătită!


Despre cum va arăta anul 2025 pentru industriile creative, dar mai ales pentru industriile de arhitectură și design voi reveni aici. Până atunci misiunea aBC — a Business of Creativity rămâne aceeași, de a crea valoare, de a oferi sprijin pentru creștere și de a (tr)aduce cunoștințele de business pe nevoile voastre.Misiunea mea personală este de a duce la următorul nivel contextele de creștere create pentru voi, antreprenorii creativi

Cu entuziasm pentru 2025,

Armina ♥️