De la creativitate la business: cum ajută arhitectul Armina Popeanu antreprenorii creativi să dezvolte o afacere profitabilă

Articol apărut în varianta originală pe 30 iunie 2023 , pe site-ul

Armina Popeanu a creat o platforma integrată de educație antreprenorială în domenii creative care își propune să contribuie la a-i ajuta pe arhitecți, designeri și alți antreprenori din industriile creative să își crească afacerile. a Business of Creativity – aBC – este conturat în jurul a trei piloni: întâlniri lunare, cu experți din zona de business, antreprenori de succes etc, podcastul aBC și workshopuri și întâlniri 1:1 de arhitectură de business.

Un interviu alături de Armin Popeanu, arhitect, antreprenor, fondator a Business of Creativity

Care sunt principalele obiective ale strategiei de business şi principalele realizări ale companiei dumneavoastră în acest an?

A Business of Creativity este un proiect complex, de educație antreprenorială pentru cei ce activează în industriile creative, pe care l-am pornit în 2022, după ce am acumulat experiența a 10 ani de antreprenoriat ca fondator al brandului Lyria și a studioului de arhitectură AArchitects. Platforma aBC se adresează  arhitecților, designerilor, dar și altor creativi, pentru care pregătirea academică nu oferă suport suficient pentru a se putea lansa ca antreprenori sau freelanceri. Iar cum la noi afacerile din industriile creative sunt încă relativ la început, platforma se dorește a fi un ajutor real, accesibil și în aceeași măsură și un instrument de învățare continuă. 

Așadar, principalele obiective strategice ale platformei de educație antreprenorială sunt conștientizarea importanței cunoștințelor de business în rândul antreprenorilor creativi și implicit crearea impactului și dezvoltarea sustenabilă a business-urilor antreprenorilor creativi. 

Ne propunem ca prin formele noastre de conținut – întâlnirile lunare de antreprenoriat creativ, podcastul ce acoperă conversații cu arhitecți, designeri și antreprenori creativi despre business-urile lor, respectiv prin programele de consultanță să ajungem la și mai multe persoane care să își crească în mod sustenabil afacerile creative. 

Care sunt principalele repere ale activității platformei aBC în primele luni ale anului? Cum au evoluat acestea comparativ cu anul trecut și care sunt estimările pentru întreg anul?

Activitatea noastră la aBC – a Business of Creativity se măsoară în impactul pe care îl putem produce în viețile profesionale ale antreprenorilor creativi. În ultimele luni am crescut comunitatea la peste 1000 de arhitecți, designeri și creativi care își iau valoare din comunitatea noastră, fie că vin fizic la întâlnirile lunare din București, ascultă podcastul aBC sau consumă alte forme de conținut ori aleg să lucreze cu noi în serviciile de consultanță și strategie de business 1:1. 

Într-un an de la înființare avem 35 de experți speakeri care ni s-au alăturat și au împărtășit din know-how-ul lor de business, am crescut de la 20 de oameni audiență la o primă ediție pilot, la 120 de minți creative care vin lunar la Biblioteca MATER pentru a participa la întâlniri. Iar comunitatea numără deja peste 1000 de creativi.

Încă de la început am reușit să obținem o finanțare de 60.000 de euro pentru a dezvolta activitățile din jurul platformei aBC – antreprenoriatcreativ.ro. Consider însă că suntem încă la început, iar potențialul de creștere este direct proporțional cu dezvoltarea afacerilor creative.

Ce vă motivează să vă treziți în fiecare dimineață să faceți business în România?

Crearea de impact și implicarea în proiecte cu sens se numără printre cele mai importante motive pentru care mă trezesc dimineața. Poate părea ușor abstract, dar faptul că antreprenorii creativi cu care interacționăm aleg să îmbunătățească procese sau obiceiuri din business după interacțiunea cu noi și să semneze proiecte mai profitabile, atât pentru ei, cât și pentru clienții lor, iar aici nu mă refer doar din punct de vedere financiar, este ceea ce personal mă motivează să mă trezesc dimineața, atât pe mine, cât și pe cei trei colegi din echipă. În plus, sunt implicată și în alte inițiative de educație – predau la Universitatea Ion Mincu, și fac voluntariat în proiectul De-a Arhitectura, care se adresează elevilor, iar toate aceste lucruri îmi dau satisfacția ca reușim, împreună, să producem schimbare. 

Care sunt cele mai importante 3 lecții de afaceri pe care le-ați învățat pe parcursul carierei Dumneavoastră sau pe timpul crizei?

Parcursul meu antreprenorial de peste 10 ani a implicat o schimbare de domeniu și, oricât de populară a fost în ultimii ani această sintagmă în rândul antreprenorilor, adaptarea la noi contexte și viteza cu care o faci sunt piese esențiale. Apoi, în rândul antreprenorilor creativi cred că cea mai importantă lecție este să pornești cu un plan. Pare banal, dar e impresionant că majoritatea creativilor pornesc din intuiție, iar în 1-2 ani ajung să funcționeze din inerție. Ceea ce de cele mai multe ori duce la stagnare. Un plan oferă claritate și dă o direcție activității. Și nu în ultimul rând, networking-ul și cultivarea relațiilor, indiferent de industria în care faci parte. 

Ce i-ați recomanda unui tânăr care se pregătește să intre în profesie?

Unui antreprenor creativ la început de drum îi recomand să ajungă să își înțeleagă publicul țintă – în felul acesta poate crea produse sau servicii care să răspundă unor nevoi adevărate. 

Apoi i-aș sugera să fie deschis la feedback și învățare. Deschiderea către feedback-ul constructiv și oportunitățile de învățare continuă sunt importante, la fel ca dezvoltarea abilităților în domenii conexe operaționalului afacerii cum ar fi marketingul sau vânzările.

În afara contextelor de învățare, recomand alegerea unui mentor care să fie într-o etapă de dezvoltare superioară. Acesta îi poate oferi perspective pe care nu le are și care îl vor ajuta să înțeleagă etapa în care se află business-ul, dar și care este procesul pe care trebuie să-l parcurgă pentru a trece la o etapă următoare. Am învățat și eu acest lucru din experiență, și, la rândul meu, atât înainte de aBC, cât și în paralel cu acest proiect, sunt în continuare mentor la Startarium. 

De la cine ați învățat cel mai mult pe parcursul carierei?

Din experiențele proprii prin care am trecut cu business-urile anterioare, dar și de la mentori și oameni de business, așa cum menționam mai devreme. Sunt într-o continuă etapă de dezvoltare și transformare și caut mereu experiențe de învățare formale. De exemplu, acum parcurg un program de doctorat de business în arhitectură la Universitatea Ion Mincu, un program MBA, dar învăț inclusiv din întâlniri mai puțin formale, cum sunt cele cu comunitatea aBC, din sesiunile de consultanță 1:1 pe care le ofer.

Care sunt valorile proiectului aBC?

Autenticitate, onestitate, educație continuă, reziliență și grit – sunt valori în care se regăsesc majoritatea antreprenorilor, mai ales la cei creativi. 

Credeţi în dezvoltarea afacerii pentru a o lăsa moştenire copiilor sau pentru dezvoltarea afacerii cu scopul de a-i creşte valoarea de piaţă şi a o vinde, a reinvesti apoi?

Cred că în primul rând trebuie să ne concentrăm pe a crea impact prin prisma afacerilor noastre. Apoi copiii noștri pot fi crescuți astfel încât să își creeze propriul domeniu în care pot crea la rândul lor impact sau cel puțin să aibă libertatea de a face propriile alegeri.

Cum menţineţi echilibrul între viaţa personală şi cea profesională?

Cred ca una dintre presiunile oricărui antreprenor sunt echilibrul dintre viața personală și profesională, cu atât mai mult a unei working mom. Este un capitol la care fac eforturi mari: timp pentru clienți, echipă și dezvoltare, timp pentru copil, partener, pentru mine, pentru prieteni. 

Care sunt pasiunile dumneavoastră?

Schiez de mai bine de 30 de ani și iubesc călătoriile pentru parcursul lor, nu neapărat pentru destinația finală – călătoriile mele preferate sunt un motortrip. Nu refuz aproape niciodată o cafea de specialitate și îmi place să creez contexte în care oamenii să evolueze, să creeze schimbare.

Credeți că pot fi îmbinate pasiunile cu antreprenoriatul sau sunt activităţi care independente sau care se exclud reciproc?

Cred că pasiunile și echilibrul sunt importante, ca să ne lăsăm creierul să do some back log și să aibă spațiu pentru creativitate și inovație. În felul acesta putem să creăm spațiu pentru a ne dezvolta afacerea. 

Ce planuri de dezvoltare aveţi?

a Business of Creativity, platforma de educație antreprenorială pentru arhitecți, designeri și antreprenori creativi este în prima fază de dezvoltare. Ne propunem să ajungem în următorul an la 10.000 de antreprenori creativi din întreaga țară cu formele de conținut create și contextele de educație informală. Vom extinde întâlnirile de antreprenoriat creativ în toamnă în Cluj-Napoca, Iași, Timișoara și Brașov. În plus, am lansat podcastul aBC, care sperăm să ajungă și să inspire cât mai mulți creativi. Pentru cei ce doresc să aprofundeze ideile și mecanismele de la aceste forme de interacțiune, lansăm workshopurile de arhitectură de business, care sunt întâlniri restrânse, aplicate, personalizate pe specificul fiecărui antreprenor.