Armina Popeanu despre activitatea antreprenorială din spatele aBC

aBC este ecosistemul de educație antreprenorială pe care Armina Popeanu l-a gândit în detaliu în ultimii ani. În 2023 ecosistemul ne-a dezvăluit toate fațetele lui, iar Armina Popeanu povestește despre întreaga experiență.

  1. One woman show sau o echipă? Cum reuşesti să organizezi proiectele tale într-o echipă mică?

Am trecut de-a lungul anilor prin toate rolurile, acum am o echipă mică și mai mulți colaboratori. Am fost obișnuită să mă descurc cu cât mai multe lucruri, iar aici cred că mă ajută faptul că sunt o persoană ultra dinamică. Însă atunci când proiectele iau amploare, simți ca ai nevoie de mai multe mâini care să lucreze cu tine pentru același scop. Așa am ajuns recent să am o echipă alături de mine cu care să fac toate lucrurile care ies în față la întreg ecosistemul de educație antreprenorială aBC în antreprenoriat creativ, așa duc la bun sfârșit daily tasks și proiectele creative. Fiecare om din echipă are un rol, știe ce are de făcut, comunicăm des, suntem prietenoși între noi și bineînțeles, ne place ceea ce facem. Asta zic și ei, nu doar eu :).

  1. Care au fost ups and downs în proiectele tale creative? Cum ai făcut faţă provocărilor?

De-a lungul celor +10ani de antreprenoriat au fost multe. Am cumpărat o fabrică, am dezvoltat-o și ulterior am realizat că nu va fi niciodată sustenabil financiară, așa că am luat o decizie cu mult down, foarte grea pentru orice antreprenor – să o închid și să externalizez producția. Momentul acesta a fost în mod clar unul foarte provocator. În daily life în aBC viața e plină de provocări mici, mai degrabă mini incendii care trebuie stinse, dar nu văd acest lucru ca pe un impediment. Cred că atunci când ai un fir roșu clar al activității tale, ai un plan și știi ce faci și de ce faci, motivația vine rapid – acest lucru este valabil pentru toți antreprenorii, mai ales pentru cei creativi sau care lucreză singuri și au nevoie de un extra strop de disciplină în activitatea zilnică pentru a reuși.

  1. aBC – a Business of Creativity de antreprenoriat creativ cum a început acest proiect? Şi ce pregăteşti pentru ediţiile următoare?

aBC – a Business of Creativity a apărut din multe motive și de fapt a fost un proiect care a stat în mintea mea mulți ani, dar nu eram hotărâtă asupra formei lui. Din 2018 simțeam că vreau să aparțin unei comunități creative cu care poți să vorbești despre practicile de business. Apoi, am observat și parcursul foștilor mei colegi de facultate și drumul lor către antreprenoriat în domeniul creativ. Și a fost o sămânță care a tot crescut în mintea mea. Ulterior în 2020 am început doctoratul în business creativ și acesta fost un moment important – ca un statement pentru mine pe termen lung că vreau să fac asta. În 2021 am organizat prima întâlnire de antreprenoriat creativ, în curte în Cotroceni, unde am văzut maim ult interes decât speram… Totuși, a fost necesar momentul oportun și acesta a venit în 2022 odată cu finanțarea din programul Arhitecții Inovării pe care am accesat-o și am fondat official aBC – a Business of Creativity, apoi s-au alăturat câțiva oameni faini pentru a forma comunitatea, iar lunar ei s-au tot înmulțit și alăturat nouă.

Din toamnă ne revedem fizic la întâlnirile lunare care au loc în spațiul celor de la Nod. Avem întâlniri programate din septembrie 2023, continuăm seria de subiecte din business plan, astfel încât cei care participă la toate întâlnirile să aibă o idee despre a-și creiona un plan de business.

Tot în toamnă ne vedem la Cluj, Iași, Brașov și sper Timișoara cu un spin-off al întânirilor.

Până la următoarele întâniri vă invit să ascultați aBC podcast – conversații cu arhitecți, designeri și antreprenori creative gata să împărtășească din experiența lor antreprenorială. Și puteți ține legătura cu noi prin newsletter sau pe site – www.antreprenoriatcreativ.ro

  1. Cum selectezi speakerii pentru ediţiile aBC?

E un întreg demers în selecția speakerilor. De regulă ei sunt un arhitect, un designer și un specialist în tema despre care povestim sau antreprenor creativ, dar nu e obligatoriu. Am făcut și o discuție cu 2 birouri de design interior față în față și a ieșit incendiar. Provocarea în match-ul dintre speaker este să fie compatibili între ei, iar acest lucru se întâmplă oricum cu cei care sunt deschiși să împărtășească din experiența lor.

  1. Care sunt subiectele cele mai catchy ale proiectului tău?

Sustenabilitatea financiară și modelul de business.

Sustenabilitatea financiară – un subiect care se simte greoi la antreprenorii creativi. Suntem generația cărora ne e rușine de bani, să vorbim, să îi cerem. Dar, avem nevoie de ei, pot fi un demotivator foarte puternic, dacă nu îi avem. Noi intervenim cu discuții, workshop-uri și sesiuni 1:1 pentru a debloca acest mindset.

Modelul de business – un alt subiect incendiar, el pleacă din planul de business pe care foarte puțini îl au, îl urmăresc, îl adaptează. Eu am creat și testat un framework de lucru, pe care îl folosim în programe astfel încât arhitecților, designerilor și creativilor să le fie mai ușor să își facă unul.

În urma planului și a modelului de business, vine și planul de acțiune, vine claritatea, structura, ideile de dezvoltat și scalat business-ul. 

  1. Cum a fost trecere şi la un podcast?

Lină și clară, aș zice chiar un gest natural. Podcastul era gândit ca fiind parte din ecosistem încă de la început. Bineînțeles, întreaga echipă a depus efort pentru a-l realiza, acesta a fost lucrul mai greu. De ce? Pentru că știam de mult că voi face un produs audio – un podcast, știam ce îmi doresc de la el. Sunt conversații cu arhitecți si antreprenori creativi, bineînțeles de data aceasta mai pe larg, dar fără să fie o trecere abruptă de la întâlnirile aBC la Podcast, din contră, în podcast avem mai mult timp individual cu fiecare invitat de a dezbate subiecte mai profunde fiind o discuție 1:1.

Practic am păstrat nucleul, mai mult s-a schimbat formatul.

  1. Arhitect sau creator? Cum vezi aceste 2 meserii?

Arhitectul este un creator, un creator al mediului construit, interior sau exterior. Cred că arhitecții sunt foarte buni creatori prin definiție, profesia te pregătește să știi câte un pic din fiecare domeniu cu care lucrezi ulterior, de aceea e și foarte la îndemână să faci un spin off către design produs sau antreprenoriat.

Pentru mine? Antreprenor, specialist în business creativ, fără echivoc.

  1. Un exerciţiu de imaginaţie: Cum ar arăta viaţa ta acum dacă nu ai fi ales să urmezi calea artistică/dacă nu ai fi activat într-un domeniu creativ?

Cred că facă nu făceam arhitectura aș fi făcut altceva tot creativ. Iar dacă ajungeam la ASE sau drept, m-aș fi îndreptat cu siguranță ușor ușor către un domeniu creativ. Cum ar fi artătat dacă nu eram antreprenor? Tristă. Am asta în esență, antreprenoriatul. Așa că a fost pentru mine doar o chestiune de timp să găsesc calea de a le îmbina pe amândouă.

  1. Crezi că creativii ar trebui să aibă un mentor sau un îndrumător? Ai creativi pe care îi urmăreşti, care sunt buni de urmat ca model?

Da și da. E foarte bine să poți rămâne mere creativ, iar având oameni care să te îndrume și de ce nu să te inspire e exact ce avem nevoie, noi creativii. Da, și eu urmăresc antreprenori mai mari, iubesc și admir frumosul și îmi place sa fiu înconjurată de minți creative și oameni inspiraționali.

Mentorez antreprenori creativi în Startarium de ani buni și lucrez 1:1 cu alții. Sunt multe exemple bune, dacă ne gândim la design interior – PickTwo Studio, clar. Radu și Sebi s-au educat ca antreprenori și au creat o structură faină. În fashion – Mihaela Glăvan, Ioana Ciolacu, Murmur, Antante, Fandacsia, Monom sunt exemple faine de reziliență, expunere, design, internaționalizare primele. Ceramică – aș zice Sandra Berghianu, Naname, are un simț estetic special, Drag & Drop îmbină tehnologia cu ceramica, dar sunt tot mai multe ateliere de ceramică. În arhitectură sunt la fel, multe studio-uri care fac treabă foarte bună, m-aș bucura să fie tot mai multe cu proiecte mari și/sau internaționale. Ilustratori buni nu mai zic, la fel. O descoperire pentru mine este Bianca Olimpia. Newcomers sunt Atelier Tagli sau Lun, care crează produse cu un design excepțional.

  1. Ai avut momente când ai simţit că stagnezi? Cum faci să ieşi din zona de confort şi să încerci lucruri noi? Dar când se apropie un deadline şi nu ai energia/starea de lucru, cum depăşeşti momentul?

I’m a start-up lady, cum îmi place să zic, așa că inima mea bate pentru proiecte noi, fie că e vorba de un workshop nou pe care îl gândesc, o linie de business sau un întreg business. Ideile apar la mine în general după discuții cu clienții, partenerii sau membrii din comunitatea aBC. Știi sentimentul acela că poți tăia ceva de pe listă? Pe mine de regulă adrenalina deadline-urilor mă motiveză să ajung la ele și să le depășesc cu bine. Am și eu momentele mele down, ca toată lumea, e clar, dar încerc să le depășesc ținundu-mă mereu în priză.

  1. Cum vezi statusul industriilor creative în România? Care sunt punctele forte, punctele slabe din perspectiva ta?

Industriile creative sunt un rising sector în următorii ani, atât în lume, cât și în Europa și în România. Contruibuie mult și faptul că sunt linii de finanțare pentru ele, dar și curentul global de big resignasion, unde majoritatea angajaților vor să treacă în roluri de freelancer, soloprenori sau antreprenori.

Provocarea industriilor creative este faptul că sunt atât de diverse – lucru care le face deopotrivă spectaculoase și greu de scalat din punct de vedere al adresabilității business-ului, de la arhitectură, design, fashion și artă, la muzică, publishing, jocuri și jucării sau publicitate, în total 16 industrii diferite, unite de puterea creativității și a inovației.

  1. Ce sfaturi oferi unui creator care vrea să îşi înceapă activitatea în domeniul creativ?

Oh, sunt atât de multe. I-aș sugera să fie organizat și să nu își piardă entuziasmul cu care a început totul. Trebuie să creadă în el și în țelurile pe care și le-a propus, iar provocările dificile care pot apărea sa le ia doar ca pe niște situații punctuale, nicidecum incendii zilnice de stins. În același timp cred că antreprenorii creativi trebuie să se uite la dorințele lor în raport cu piața, dar mai ales la nevoile clienților. Business-urile creative tind să se uite mult la nevoiele antreprenorului, când de fap tar trebui să fie vorba despre clientul care cumpără produsele sau serviciile tale.

I-aș mai sfătui să își facă un plan, oricât de minimal, să îl aibă conturat, raportat la o perioadă de timp și niște obiective.  Să se întoarcă la el de oricâte ori simt să se rătăcesc și au nevoie de un fir roșu și să fie disciplinați. Pe termen lung câștigă creatorii care au reziliență și care pe lângă plan și motivație au un market-fit ideal, un produs/serviciu conceput pe nevoile clienților.

Despre Armina Popeanu

Armina Popeanu este arhitect de profesie, antreprenor cu +10 ani de experiență. A fondat Lyria, AArchitects și  aBC – a Business of Creativity și este doctorand în Business de Arhitectură. Crează contexte de învățare pentru antreprenorii creativi și se implică în cauze ce au în comun educația.

Despre aBC – a Business of Creativity

aBC – a Business of Creativity este ecosistemul gândit pentru arhitecți, designeri și creativi, care crează oportunitatea de a te educa pe zona de antreprenoriat prin întâlniri, podcast, newsletter, content, sesiuni 1:1 și cursuri.