Monica Popescu
Master of Stories ABC Ecosystem
Cum gândești campaniile de Black Friday din perspectiva businessului tău, nu a trendurilor, și cum comunici fără să te pierzi în tot zgomotul de fundal.
Când am primit invitația de la Andrei, colegul meu marketer wizard, să spun ce cred că ar trebui să știe un antreprenor care face încă o mie de lucruri singur(ă) despre textele pentru ofertele de Black Friday, prima reacție a fost: yikes.
Iar o să vină acea perioadă când ne inundă toți cu „de toate”, care numai atunci pot fi cumpărate, că altfel ai ratat șansa vieții.
Mi-am luat puțin timp să mă pun în locul omului care face multe și care ori se simte presat să bifeze și acest task, pentru că îl fac toți și… trebuie, ori chiar vrea să le ofere ceva celor care sunt alături de el (tribului lui, să zicem), dar fără să se falimenteze sau să iasă în pierdere. Că asta înseamnă să fii antreprenor și să ai un business, până la urmă.
Iată câteva gânduri, într-o ordine mai mult sau mai puțin aleatorie.

1. Strategia vine înaintea comunicării
Înainte să scrii un singur cuvânt, trebuie să știi de ce faci această campanie. E un exercițiu de claritate strategică, nu de copywriting. Anul acesta, de ce decid să fac această campanie? Ce scop are pentru businessul meu: awareness, lead generation, fidelizare, lichidare de stocuri? Unde sunt eu acum, în parcursul meu de antreprenor?
Răspunsurile la aceste întrebări sunt busola din care derivă tot restul: mesajul, tonul, structura, canalele. Strategia de business îți spune de ce faci, comunicarea îți arată cum o spui.
2. Comunicarea onestă e mai puternică decât urgența falsă
Multe campanii de Black Friday mizează pe frică: „doar azi”, „ultimele produse”, „stoc limitat”. Dar oamenii nu mai reacționează la panică. Reacționează la respect și relevanță.
În loc să creezi urgență artificială, poți crea context: „Oferta e valabilă tot weekendul pentru cei care au pus de multă vreme ochii pe X.”
Asta spune ceva despre înțelegere, despre relația ta cu publicul. Și construiește încredere.
3. Simplitatea e semn de respect
Când un client trebuie să caute printre postări, linkuri și stories ca să afle ce e la reducere, cât durează și ce are de făcut, mesajul real e: timpul tău nu contează. Într-o lume grăbită, cel mai frumos gest de comunicare e claritatea. În 3 secunde: ce, cât, până când și cum pot cumpăra.
4. Copywritingul nu e doar despre cuvinte, e mai ales despre voce
În perioada asta, multe branduri își schimbă vocea: devin mai apăsate, mai grăbite, mai gălăgioase, mai „vânzătoare”. Dar poate tocmai acum e momentul să rămâi tu. Să vorbești cu vocea ta, către publicul tău.
Nu e nevoie să fii cel mai amuzant sau cel mai original. E suficient să fii coerent, uman și prezent. Scrie așa cum ai vorbi cu un client fidel: cu calm, cu recunoștință, cu onestitate.
5. Social media = dialog, nu panou publicitar
Black Friday nu e doar despre vânzare, e despre înțelegerea publicului. Dacă tot depui efortul să comunici, folosește perioada asta ca o formă de ascultare activă: la ce reacționează oamenii, ce întreabă, ce îi interesează cu adevărat?
Asta e aur pentru următoarele luni: insight-uri de business, nu doar de conținut.
Concluzie
O campanie de Black Friday nu e neapărat un test de creativitate, poate fi, de fapt, un exercițiu de strategie aplicată. Când știi de ce faci ce faci, cui te adresezi și ce valoare reală aduci, comunicarea devine simplă, autentică și eficientă.
În final, nu e despre a vinde mai mult într-un weekend. E despre a comunica mai bine tot anul. Despre cum fiecare decizie de business poate deveni o conversație onestă, între tine și cei care te aleg.
Iar dacă deja faci asta bine, nu te da peste cap de Black Friday. Din nou, keep it simple. Oamenilor o să le placă.