Matius Ichim și Alina Andrieș povestesc despre nișarea în arhitectura de retail pe care o practică de aproximativ 23 de ani, despre importanța asocierii între specialiștii din diverse domenii, despre seducția creativității vs. implementare, despre clienți și gestionarea lui “prea scump”, despre profit și estimarea timpului necesar ca modalitate de calcul al onorariului.
Apasă play și acordă-ți un timp în tihnă pentru a te bucura de povestea de viață inspirațională, adusă la viață de Armina Popeanu.
Idei ale discuției:
Matius: creativitatea este foarte seducătoare pentru industria noastră, dar puțini se gândesc la implementarea conceptelor proiectului de arhitectură.
Matius: Prioretail este platforma pentru industria de retail, care, contrar tendinței românilor de a nu lucra în echipe, de a se certa după prima colaborare, de a mima colaborarea, a reușit să creeze un nucleu, un ecosistem în care colaborăm, mergem împreună toți actorii arhitecturii de retail.
Matius: creativitatea este între 10 și 20% în procesul nostru de proiectare, restul ține de implementare, coordonare, project management.
Despre gestionarea lui “prea scump” din partea clienților – Alina: îi arăți avantajele pe care le are și, îi explici, de exemplu, că serviciul de a răspunde la telefon noaptea, pe timpul lucrărilor din mall este un serviciu care trebuie plătit, negociem prețul de proiectare și implementare atunci când vorbim de rețele mari de retail, de volume.
Alina: în retail termenele sunt foarte strânse, există penalități din partea centrelor comerciale pentru retaileri pentru nedeschiderea la termen a magazinului.
Matius: peste 50% din proiectele pe care le avem în portofoliu, nu sunt creația noastră, sunt declinări și implementări ale unor concepte de brand venite de afară, implementate în fiecare locație.
Alina: oamenii sunt asset-ul nostru cel mai important, acest lucru oferim clientului – experiența fiecărui specialist din echipă.
Matius: avem o rețea de colaboratori care lucrează cu noi (nu pentru noi) 90 – 99% din timp, ne-am împărțit țara pentru că suntem mai eficienți și financiar și ca timing, și putem astfel servisa mai mulți retaileri, mai ales în cazul rețelelor naționale.
Matius: în retail toată lumea știe când trebuie deschis magazinul, toată lumea trage în aceeași direcție.
Matius: noi când recomandăm pe cineva o facem pentru a ajuta proiectul, nu pe noi, nu pe client, nu o facem pentru comision.
Alina: de ce nu luăm comision? Mi se pare un conflict de interese în zona de retail.
Despre pricing policy – cum calculează fee-ul la care lucrează – Alina: niciodată la metru pătrat, în funcție de costurile pe care le avem, cunoaștem fiecare client în parte și nevoile acestuia, știm să estimăm timpii petrecuți pe fiecare etapă, cunoaștem timpii necesari totali. La clienții noi, estimarea poate fi eronată și atunci se diminuează profitul. Am lucrat tarifare la oră, dar au fost servicii din zona de consultanță.
Despre rata de profit la un proiect – Matius: ea trebuie să fie mai mare de 30%, profitul este normal să fie mare la servicii în general și, în particular, la noi – noi nu punem cărămizi, noi le desenăm.
Alina: nu lucrăm cu companii, lucrăm cu oameni, care azi sunt într-o companie, mâine în alta. Este important să te sune oriunde s-ar duce. Cred foarte tare că serviciile se fac între oameni.
Alina: asocierea dintre diverse profesii este calea corectă, nu trebuie să le știi tu pe toate.
Alina: alegerea unei nișe este importantă, poți deveni foarte bun și poți fi vizibil, ai timp să devii specialist.
Alina: succesul se măsoară în echilibru.
Matius: succesul înseamnă căutabilitate, dacă lumea are nevoie de tine, te caută, înseamnă că ai avut succes.
Gând de final/ Recomandare: Matius: să vină la Armina în podcast sau întâlniri și sa vorbească sincer, să împărtășească cu breasla creativă din care fac parte lucruri pe care ar vrea și ei să le știe.