Cum faci un plan bun? Un plan strategic și eficient, care să te deservească.

Un plan este necesar nu doar atunci când lansezi un business. Planul este instrumentul esențial pentru o funcționare optimă a oricărei activități. Funcționează ca un traseu prestabilit care te ajută să parcurgi etapele de pornire, dezvoltare și creștere a unei idei.

Ce rol are PLANul?

Te ajută să stabilești obiective, ținte clare pe care dorești să le atingi și totodată să monitorizezi constant evoluția a ceea ce ți-ai propus să dezvolți. Având la îndemână un plan, reușești să detectezi posibile probleme înainte de a apărea și poți să descoperi noi oportunități de creștere. În final, acționează ca un mod excelent de verificare pentru a vedea dacă ideea ta de afacere face sens.

Realizat corect și realist, cu o structură bine determinată, planul de afaceri te ajută să ai o vedere în ansamblu. 

Care sunt primii pași în alcătuirea planului?

1.Analizează situația existentă

Punctul de pornire este momentul prezent. Analizează ce ai făcut deja, ce resurse ai, care sunt activitățile pe care le desfășori, uită-te spre clienții existenți și în general la resursele pe care le ai și la care poți apela. 

Adunând toate datele importante înainte de a redacta planul de afaceri, vei găsi cifre esențiale și perspective noi care îți vor fi de folos mai încolo.

2.Uită-te la context.

Observă și ține cont de direcțiile înspre care industria se îndreaptă, analizând totodată atât tendințele globale, cât și cele din industria ta. Care este mediul în care îți desfășori activitatea? Care este profitul mediu al industriei la nivel global?

3.Competiția e reală și trebuie să o iei în calcul.

Mai mici sau mai mari, mereu vor exista competitori. E momentul să privești industria în ansamblul ei pentru a o analiza. 

Ce loc ocupă business-ul tău în acest mediu? Ce poate aduce nou ?

O analiză de strategie poate fi de mare ajutor în acest punct – folosește cu încredere SWOT, un instrument ușor de folosit. Astfel vei identifica oportunități, puncte tari, dar și punctele slabe și amenințările.

4.Raportează-te la publicul țintă.

Pentru ca afacerile să prospere, este ideal să satisfacem clienții, să le aducem valoare. 

Cine sunt clienții? Ce nevoi au? Care e bugetul lor?

Exact, e nevoie să îi studiezi, să te gândești care sunt clienții ideali cu care vrei să lucrezi, să iei o hârtie și un creion să notezi profilul. Ai nevoie de ajutor? Te putem ajuta prin sesiunile de consultanță 1:1 sau cele de workshop.

Acum că ai finalizat partea de analiză, e momentul să treci la fapte: Setează-ți obiectivele.

Ce vrei să obții cu acest plan? Care îți sunt obiectivele? Setează-le SMART.

Specific, Measurable, Achievable, Relevant, and Time-Bound este principiul de setare al obiectivelor care îți oferă claritatea, concentrarea și motivația de care ai nevoie ca să-ți atingi țelurile. 

Hai să vedem cum definim SMART.

Specific

Un obiectiv vag poate să ne conducă spre o direcție greșită. Fixează un obiectiv precis care elimină orice urmă de ambiguitate. 

Measurable

Pentru a evalua rezultatul, este necesar să îl putem măsura, fie cantitativ, fie calitativ. Acest criteriu constă în dezvoltarea unor indicatori de monitorizare care vor face posibilă cuantificarea progresului către obiectivul final. În timp și pas cu pas.

Achievable

Un obiectiv prea ușor de atins poate duce la stagnare sau lipsa de implicare, în timp ce un obiectiv prea dificil poate fi descurajant. Stabilește un obiectiv realizabil care să poată fi atins cu capacitatea și resursele disponibile.

 Relevant

Relevanța unui obiectiv se evaluează în raport cu obiectivul general al unui proiect. Realizarea obiectivului trebuie să contribuie la impactul vizat, fiind astfel conform cu direcția strategică. Are sens cu contextul afacerii tale?

Time-Bound

Fiecare obiectiv are nevoie de o dată țintă, astfel încât să ai un termen limită pe care să te concentrezi. Un obiectiv fără limita de timp este fie irealizabil, fie irelevant.

Ce se întâmplă mai departe cu planul? Evoluează.

Odată ce ai facut PLAN-ul bun și SMART cel mai important lucru este… să te ții de el. Nu vorbim neapărat de implementarea acestuia pas cu pas, ci mai degrabă să îl urmărești, adaptezi și să îl analizezi. 

Urmărește planul, adaptează-l, analizează-l și trage concluzii.

Planul va fi de acum ghidul tău, te va ajuta ori de câte ori simți că pierzi controlul sau uiți drumul stabilit. Ține cont de tot ce ți-ai notat la început și întreaga analiză pe care ai realizat-o. De acum poți să treci oricând la implementare!

Dar pentru că nu tot ceea ce ne dorim se potrivește cu realitatea, pot interveni schimbări. Nu îți fie frică să faci modificări

În business trebuie să fii flexibil și să te poți adapta ușor în funcție de diferiți factori externi.

Astfel, poate să fie necesar să regândești, rescrii și adaptezi planul în funcție de noile nevoi identificate.

Când ajungi spre final, o ultimă analiză e necesară. Ai cuprins tot ce îți doreai în plan? Respectă principiile smart astfel încât să fie un plan bun și realizabil? O sinteză scurtă sau câteva concluzii vor aduce și mai multă claritate.

Felicitări! Tocmai ți-ai construit baza unui mod de lucru organizat, clar și eficient. Acum nimic nu te mai poate opri.

Dacă simți că ai nevoie să-ți dezvolți cunoștințele de business, te invităm să te alături comunității aBC.CO – creată pentru a susține și educa antreprenorii creativi.